Tietoa seurasta

Vietnam-seura ry tekee vietnamilaista kulttuuria ja yhteiskuntaa tunnetuksi Suomessa sekä toimii Vietnamin köyhien avustamiseksi että antaa matkaneuvontaa Vietnamiin. Tämän lisäksi seura tarjoaa mahdollisuuksien mukaan asiantuntemustaan yhteisöjen ja yksityishenkilöiden käyttöön, muille korvausta vastaan.

Seuran historia

Vietnam-seura perustettiin vuonna 1971 Suomi-Vietnam-seuran nimellä. Seuran juuret ovat Vietnamin sodan vastaisessa solidaarisuusliikkeessä. 1990-luvun alkuun saakka seuran aktivistit olivat pääasiassa kiinnostuneita Vietnamin sosialistisen tasavallan tukemisesta. 1990-luvun alkupuolella yhtiössä tapahtui muutos, ensin seuran hallitukselle ja myöhemmin sen johtamiselle; nuoret naiset, joilla oli laaja kirjo siteitä Vietnamiin, ei vain työalalla, vaan myös perhesiteissä. Siitä lähtien seuran hallituksessa on ollut ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita Vietnamista ja vietnamilaisesta kulttuurista, ei niinkään sen poliittisesta järjestelmästä.

Seura on järjestänyt seminaareja ja kulttuuriohjelman, kuten Cai Luong -konsertin lokakuussa 1996. Seura on julkaissut kirjoja 1970-luvulta lähtien. Tietoja uusimmista kirjoista löytyy Julkaisut-osiosta. Vuosina 1990–1993 julkaistiin yhteensä neljä Indokiinan Sanomien numeroa. 2000-luvulla on järjestetty vietnamilaisia tee- ja kuufestivaaleja, keskustelutilaisuuksia, elokuvailtoja sekä kieli- ja ruokakursseja.

Kehitysyhteistyö on ollut olennainen osa seuran toimintaa. Viimeisin projekti thai vähemmistön naisten tukemiseksi Son Lanin maakunnassa päättyi vuonna 2008. Siitä lähtien seura on ollut ympäristö- ja kehitysjärjestön paikallisen demokratiaprojektin kumppani.

Vietnamin seura on koko historiansa ajan järjestänyt muutaman turistimatkan Vietnamiin (vuosina 1979, 1989, 1990, jolloin parlamenttivaltuuskunta oli mukana, ja viimeksi vuonna 2003). Nykyään seura tarjoaa tarvittaessa matkaohjeita ja tietoa. Vietnamista on tullut erittäin suosittu matkakohde maan avauduttua turismille 2010 jälkeen.

Seuran ensimmäinen puheenjohtaja oli kirjailija Paavo Rintala 1971-72, seurasi pastori Erkki Arhinmäki vuonna 1973 ja hänen lähdönsä jälkeen kirjoittaja Bo Winqvist.

Vietnamin seuran presidentit vuodesta 1985:

1985 – 1988 professori Helge Gyllenberg

1988 – 1992 kansanedustaja Esko Seppänen